Vilkår & Handelsbetingelser

Handelsbetingelser hos Sydjysk Vin

 

Generelle oplysninger

Sydjysk Vin I/S

Bakkevænget 15 1, 6310 Broager

CVR nr.: 44846233

Telefon: 23 11 74 47

E-mail: kontakt@sydjyskvin.dk

 

Salg af alkoholiske drikke

Sydjysk Vin er distributør af drikkevarer med alkohol. Således følger salg heraf, regler og lovgivning på området.

Salg af alkoholiske drikke til unge under 18 år

Alkoholiske drikkevarer med alkoholprocent på 1,2 % eller derover må ikke sælges til unge under 16 år. Alkoholiske drikkevarer med alkoholprocent på 16,5 % eller mere, må ikke sælges til unge under 18 år. Jævnfør dansk lovgivning, er det således forbudt for unge under 16 år, at købe alkoholiske varer på www.sydjyskvin.dk mens unge under 18 år kan købe alkoholiske varer, der har en alkoholprocent under 16,5 %.

Loven kan læses ved klik på linket HER

Ved tilgang til vores hjemmeside skal bekræftes, at du er over 16/18 år, førend du kan fortsætte med at handle i vores webshop. Ligeledes skal du bekræfte dette, når du vil gennemføre dit køb. Har vi indikationer på, at en ordre er foretaget af en person under 18 år, forbeholder vi os retten til at annullere ordren hvis nødvendigt. Dette begrundes med den lovgivningsmæssige hjemmel der er i forbud af salg af alkohol med procent 16,5 eller derover til børn og unge under 18 år.

 

Betaling

Vi modtager betaling med kreditkort online og Mobilepay samt kreditkort ved arrangementer og events. Betaling vil først blive trukket på din konto, når varer afsendes via webshoppen, jf. dansk lovgivning herom. Betaling vedr. events og arrangementer, se nedenstående afsnit “Undtagelser til afventende betaling”.

Undtagelser til afventende betaling

Betaler du for et arrangement online, trækkes pengene med det samme, da købet anses for gennemført og billetteret i selv samme ordren er lagt.

Ved køb af gavekort trækkes pengene ligeledes med det samme, da gavekortet leveres elektronisk - automatisk til din mail efter køb. Alle beløb er i DKK. danske kroner og inkl. moms.

 

Levering

Vi forsøger så vidt muligt at afsende ordrer indgået samme dag, men forventer at afsende indenfor 1-3 hverdage.

Ved særligt travle perioder, kan længere leveringstider forekomme.

Ordrer afsendes med udvalgte leverandører og mulige valg heraf fremgår ved betaling i kassen online. Således kan flere leverandører være aktuelle. Omkostning til levering afholdes af dig som kunde, medmindre andet er skriftligt aftalt. Omkostninger kan variere og ændres. Du kan se omkostninger til levering i kassen, inden du gennemfører dit køb. Når du vælger at gennemføre købet, accepterer du således disse omkostninger.

 

Reklamationsret

I henhold til Købeloven gives der to års reklamationsret. Vores reklamationsret gælder for fejl, afvigelser og/eller fabrikation. Du kan få varen ombyttet, pengene retur eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Hver sag afgøres altid individuelt.

Reklamationen gælder ikke fejl eller skader begået ved forkert håndtering af produktet/ydelsen. Forkert håndtering indebærer for eksempel forkert opbevaring, der kan give skade, forkert benyttelse af produktet i forhold til den tilsigtede anvendelse m.v.

Du skal reklamere i "rimelig tid" efter du har opdaget manglen/fejlen. Rimelig tid defineres som at være inden for de første 14 dage, efter at varen er modtaget, eller straks efter at fejlen er opdaget. Går varen i stykker på trods af korrekt håndtering af produktet, gælder reklamationsretten.

Vi dækker returneringsomkostninger i et rimeligt omfang. Returnering skal aftales på forhånd. Der modtages ikke forsendelser pr. efterkrav.

Ved skade sket under transport skal du henvende dig til transportøren og håndtere sagen i fællesskab med denne. Vi vil gerne være behjælpelige med at skabe kontakt hvis behov herfor. Når varen er overleveret til transportøren, er varen ude af vores hænder, hvorfor ansvaret for varen derefter foreligger hos transportøren. Undersøg emballage og indhold af pakken ved levering.

Modtager du ordren i hånden direkte fra leverandøren, skal du bede om tid til at tjekke indholdet, før du accepterer at have modtaget pakken. Er indholdet ikke intakt kan du nægte at modtage pakken, hvorved pakkebuddet skal håndtere sagen derefter.

 

Refusion

Hvis der er tale om refusion, bedes du medsende bankoplysninger i form af reg.nr. og kontonummer, så det aftalte beløb kan overføres til din konto. Er varen købt via vores webshop, kan vi tilbageføre penge for ordren til det kort som blev brugt til købet.

Oplysningerne kan sendes uden risiko pr. mail eller anden elektronisk form, da det ikke er følsomme oplysninger og kun vil blive anvendt til vores opfyldelse af refusionen. Vores e-mails behandles kun af ansatte i virksomheden.

 

Returret/fortrydelsesret

Almindelig returret

Der gives 14 dages fuld returret på varer købt i vores webshop, såfremt varen er hel og ubrugt. Udgifter til returnering skal du selv dække. Varen skal sendes forsvarligt retur, med samme mængde emballering som ved modtagelse.

Perioden på de 14 dage regnes fra den dag;

  • Hvor du modtager ordren. Får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, bestilt i én ordre, men leveret enkeltvis eller af flere omgange.
  • Får det sidste parti, eller sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om levering af varer, der består af flere partier/dele.
  • Den første vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om regelmæssig levering af varer over en bestemt periode.

Digitale produkter

Digitale produkter som gavekort, gives der ikke returret på. Ved disse bortfalder fortrydelsesretten jf. Købeloven så snart købet er bekræftet, og der er adgang til det digitale produkt. Gavekort gælder i 36 måneder fra købsdatoen. Efter perioden er gået, er gavekortet ikke længere gyldigt.

Vinsmagninger

Aftalte vinsmagninger kan fortrydes indtil dagen før. Ved aflysning på selve dagen for aftalt arrangement, betales et gebyr på 100 kr. pr. person som skulle have deltaget. Gebyret betales med kort, kontant eller Mobilepay efter aftale. Øvrige aftalevilkår for det enkelte arrangement fremgår på ordrebekræftelsen/billetten.

Returneringsomkostninger

Returfragt er købers ansvar, medmindre der vedlægges returlabels i din forsendelse. Når du returnerer, er du ansvarlig for, at varen er pakket ordentligt ind. I pakken skal der vedlægges en kopi af ordrebekræftelsen. Vedlæg desuden en seddel med dit ordrenummer, navn, mail og tlf., således at vi kan refundere dig pengene.

Fortrydelse skal anmeldes til os senest 14 dage efter købet og fra fortrydelsen skal du senest 14 dage efter returnere forsendelsen. Meddelelse om fortrydelse skal gives pr. mail.

I meddelelsen skal du gøre tydeligt opmærksom på, at du ønsker at benytte din fortrydelsesret. Ønsker du at sende varen retur til os, skal du kontakte os og aftale at du sender varen retur. Vi kan her desuden vejlede dig i returneringsprocessen.

Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen uden samtidig at give tydelig meddelelse til os angående fortrydelsen. Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.

Du bærer risikoen for beskadigelse af varen fra tidspunktet for varens levering hos dig, og til vi har modtaget den.

 

Varer undtaget fortrydelsesretten

Følgende varetyper indgår ikke i fortrydelsesretten:

  • Varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
  • Forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er brudt efter leveringen.
  • Varer, der grundet sin art bliver uløseligt blandet sammen med andre ved levering.
  • Varer, hvor plomberingen er brudt.
  • Udførte ikke-finansielle tjenesteydelser, hvis levering af tjenesteydelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at fortrydelsesretten ophører, når tjenesteydelsen er fuldt udført.
  • Udsalgsvarer, hvor der tydeligt er blevet gjort opmærksom på, at der ikke er fortrydelsesret.
  • Varer, der forringes eller forældes hurtigt, som for eksempel fødevarer.

Varens stand ved returnering

Nedenstående gælder for varer af ikke fødevaremæssig karakter.

For fødevarer gælder nedenstående ikke.

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at undersøge varens art, egenskaber og den måde, hvorpå den fungerer. Du kan med andre ord prøve varen, som hvis du prøvede den i en fysisk butik. Hvis varen er prøvet udover, det der ovenfor beskrives, betragtes den som brugt. Dette betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens stand og handelsmæssige værdi, når vi får varen retur. For at få hele købsbeløbet retur, er du derfor velkommen til at afprøve varen uden egentlig at tage den i brug.

 

Tilbagebetaling

Fortryder du dit køb, får du beløbet, du har overført til os, retur. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes det fra købsbeløbet.

Ved anvendelse af fortrydelsesretten, refunderes alle betalinger modtaget fra dig, undtaget leveringsomkostninger, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at gøre brug af fortrydelsesretten.

Tilbagebetaling gennemføres med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har givet udtryk for noget andet. Vi tilbageholder tilbagebetalingen af beløbet, indtil vi har fået varen retur, medmindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret varen.

 

Klagemuligheder

En klage over en vare eller tjenesteydelse kan indgives via Klageportalen til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land, kan du angive din klage i EU Kommissionens online klageplatform.